Centrum: 030-292 00 21 / Stadion: 030-7603757 [email protected]
Hardloopanalyse

Geschreven op 28 maart 2018 door Roeland van der Put

Je bent hardloper en je wil graag je hardloopafstand uitbreiden. Maar je krijgt bij het opbouwen daarvan last van bijvoorbeeld je knie. Je vraag is om pijnvrij te kunnen hardlopen, zodat je je doel kunt bereiken.

Naast een onderzoek om vast te stellen wat de oorzaak van je pijnklacht is, zullen we ook een hardloopanalyse maken. Een specifieke analyse die inzicht geeft in looptechniek, loopefficientie,  en houding van romp, heupen, knie en voet. Deze informatie zorgt ervoor dat we je optimaal kunnen begeleiden in je herstel en bij preventie van je pijnklachten tijdens hardlopen.

Hoe ziet een hardloopanalyse eruit?

Stap 1:
Je neemt in sportkleding plaats op de loopband, waar we samen een passende loopsnelheid zoeken die je enkele minuten kunt volhouden.

Stap 2:
Wij filmen jou tijdens het hardlopen vanuit verschillende hoeken. Zij, achter en voor aanzicht worden in kaart gebracht. Ook wordt de pasfrequentie in kaart gebracht.

Stap 3:
De opnames die gemaakt zijn worden vervolgens samen in slow-motion bekeken. Jouw looptechniek en houding worden geanalyseerd en in relatie gebracht met je bekende pijnklachten tijdens hardlopen.

Na deze stappen heb je een antwoord gevonden op de vraag of je looptechniek een factor is die bijdraagt aan het ontstaan van je pijnklachten tijdens het lopen. Mogelijk kun je met een paar adviezen verder trainen. Of kan het verbeteren van je looptechniek onder onze begeleiden plaatsvinden.

Als jij moeite hebt om je gewenste afstanden te lopen – maak een afspraak voor een hardloopanalyse!