7 tips voor een blessurevrij sportseizoen

7 tips voor een blessurevrij sportseizoen

Geschreven op 3 september 2015 door Roeland van der Put

1. Take it slow

In de vakantieperiode sport je vaak minder en doe je andere sporten. Bijvoorbeeld hardlopen in plaats van voetbal. De gewrichten, spieren en pezen passen zich in deze periode aan. Daarom moet jouw lichaam bij aanvang van het nieuwe seizoen weer wennen aan de nieuwe belasting. Dit is het moment dat vaak blessures ontstaan. Je kunt dit voorkomen door rustig op te bouwen in de eerste weken. Geef jouw lichaam de tijd om te wennen.

2. Rust is je beste vriend

Het lichaam wordt door training meer belastbaar. Indien je getraind hebt en daarna rust hebt, zal het lichaam in de rustperiode herstellen en daarna sterker worden. Deze rustperiode is essentieel. Bij een te korte rustperiode is het lichaam minder belastbaar en gevoelig voor blessures. Met name bij herhaaldelijk onvoldoende herstel, liggen overbelastingblessures op de loer.

3. Warm het up, koel het down

Het lichaam kun je zien als een motor van een auto. Als je de motor start, rij je niet gelijk vol gas weg, want de motor is nog koud. Dit geldt ook voor het lichaam. De warming-up zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal klaar bent voor de trainingsbelasting. De cooling-down heeft het omgekeerde effect van de warming-up. Je lichaam en psyche ronden de training af.

4. Balans in werk, vrije tijd en sport

In de Westerse samenleving is het tempo zeer hoog. Een goede afstemming tussen werk, vrije tijd en sport is daarom van belang. De belastbaarheid van het lichaam is onder andere afhankelijk van deze balans. Indien deze balans niet goed is en je te druk bent kun je stress ervaren en ben je minder belastbaar. Blessures kunnen dan sneller optreden.

5. Luister naar jouw lichaam

Op het moment dat je pijn voelt tijdens de sport die langzaam komt opzetten, dan zijn dit vaak surmenage klachten (overbelastingsklachten). Bij acute forse pijn tijdens het sporten, door een val, onverwachte beweging of vervelend contact met een tegenstander kan er sprake zijn van weefselschade. In beide gevallen is de pijn die je voelt adequate pijn. Je moet hier dus naar luisteren.

In het geval van overbelastingsklachten is het goed om te kijken naar jouw belasting. Deze moet je aanpassen. Daarnaast is het goed om met een gediplomeerd sportfysiotherapeut te kijken naar factoren die een negatieve invloed hebben op de belastbaarheid of het herstel. Consulteer bij acute klachten de (sport)arts of fysiotherapeut om te beoordelen wat er aan de hand en voor verder advies en opbouw terug naar je normale sportactiviteiten.

6. Focus op je zwakke punten

Door onvoldoende kracht, coördinatie en of stabiliteit heb je meer kans op het krijgen van blessures. Het is goed om inzicht te krijgen in deze zwakke schakels en deze waar nodig aanvullend te trainen.

7. Geniet!

Op het moment dat je geniet van je sport en ontspannen beweegt zonder stress zul je beter presteren en daalt de kans op blessures. Tevens bevordert dit de motivatie om te blijven sporten.

Pijn? Ongemak? Tijd voor een afspraak!

Samen kunnen we er iets aan doen. Wij bieden:
Focus op schouder-, knie- en rugklachten
Kosten? Vergoeding door alle verzekeraars
Behandelplannen, op maat voor jouw situatie

Kom naar het gratis inloopspreekuur!

Iedere dinsdag van 19:00 tot 20:00 in Utrecht centrum.
Iedere donderdag van 20:00 tot 20:30 in Utrecht centrum.
Bekijk de route.

Voor (sport)fysiotherapie, manuele therapie en dry needling in centrum Utrecht Fysiotherapie in centrum Utrecht